divendres, 23 de desembre de 2011

Matemàtiques i origami

Una de les meves aficions, com alguns de vosaltres ja sabreu, és l'origami. Em limito a baixar-me instruccions o consultar llibres i a plegar paper, no sabria pas com inventar-me una figura, massa complicat! Per això, una cosa que m'ha fet il·lusió és que a la biblioteca de la meva facultat, on hi ha exposicions temporals sobre diferents temes relacionats amb la ciència i la tecnologia, hi hagi actualment una exposició on es fa menció a l'origami. 

El motiu de l'exposició és el bicentenari del naixement d'Évariste Galois, que va revolucionar el món de les matemàtiques en el camp de l'àlgebra (morint als 20 anys d'edat!). Si bé una part de l'expositor està dedicada a qüestions més "pures" des del punt de vista matemàtic que potser se m'escapen (però que podeu consultar aquí), a mi em va cridar molt l'atenció això:

La baixa qualitat és perquè la càmera del mòbil no dóna per més...

Aquesta part de l'expositor mostra com es fa, pas per pas, la preciosa Rosa de Kawasaki. I és que la teoria iniciada per Évariste Galois permet saber quines línies i quins punts es poden obtenir de forma exacta sobre el paper per fer plecs consecutivament i arribar a fer figures d'aquesta mena. No sé si la gent que inventa aquestes figures segueix aquest mètode o no, però no em negareu que és tot un art!



8 comentaris :

XeXu 23 de desembre de 2011 a les 23:23  

A mi em sembla totalment un art, només de veure les coses que fas tu ja em quedo meravellat. Però ja veus que fer origami no és bo per la salut, pobre home, si que va morir jove...

Yáiza 25 de desembre de 2011 a les 14:29  

Les matemàtiques sempre se'm van donar bé a l'escola i a l'institut, però sempre he considerat que el meu cervellet té uns límits en aquest camp. Em sento incapaç de comprendre certes coses, i amb això segur que m'hi perdria!!

La papiroflèxia (mai en dic origami, no sé perquè) m'agrada i me'n surto prou, però més per memòria que per entendre què estic fent amb el paper!

Marina 4 de gener de 2012 a les 17:21  

Bones!! he afegit el teu bloc als meus preferits! passa't pel meu bloc bondiaciencia.blogspot.com i si t'agrada m'agradaria que em posesis al teu racó de ciència!

Moltes gràcies!

Laura G 14 de gener de 2012 a les 19:23  

Ostres, Laia! Tenia molta feina acomulada i no ho havia vist! És una llàstima, perquè per aquells dies em vaig passar per la teva facultat, i si ho hagués sabut...

Galois és un gran personatge... El vaig triar per fer un treball de l'assignatura d'història de les matemàtiques...

Laia 25 de gener de 2012 a les 17:24  

Me n'alegro que us hagi agradat!

No admetré (ni penjaré) mai una foto que tinc al costat d'aquesta exposició amb cara de felicitat ^_^

Yáiza 28 de gener de 2012 a les 22:50  

Ostres!! Ara que torno a mirar la foto... quan la vaig veure per primer cop no em va sonar gens a UB, tot i que no conec massa les facultats de Bio, però en reconec l'estil, per dir-ho d'alguna manera. Però ara que la torno a veure... Això és Bellaterra, no?! Jo he vist aquest expositor en altres circumstàncies!

Laia 30 de gener de 2012 a les 23:00  

Jajaja, Yaiza, jo estic a la UAB!!! Per poc temps, però hi sóc ;) és la Biblioteca de Ciència i Tecnologia, que està dins de la Facultat de Ciències i Biociències.

Yáiza 12 de febrer de 2012 a les 20:38  

Oh! Jo sóc UB doncs! =P Però visc més a prop de la UAB i hi vaig tot sovint. També he estat algun cop per aquesta biblioteca, tot i que tiro més a Medicina, o a Socials o la Sala de Revistes els caps de setmana. Hehehe, ja ho veus, m'encanta fer el tour per totes les biblios!

Publica un comentari a l'entrada

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP