diumenge, 1 de març de 2015

Foldscope

El primer que vaig fer quan vaig descobrir el Foldscope va ser fer un petit crit d'alegria, revisar la seva pàgina web de dalt a baix i intentar descobrir com aconseguir-ne un. I és que un microscopi que t'hi cap a la butxaca, amb la capacitat de veure organismes i estructures de fins a 800 nanòmetres, i que a més te'l fabriques tu mateix perquè l'estructura és d'Origami... Havia de ser meu per força, és una llaminadura massa temptadora!

El microscopi Foldscope

Aquest microscopi ha estat desenvolupat al Departament de Bioenginyeria de la Universitat d'Stanford, al grup del Dr. Prakash. Consisteix en una estructura que es retalla i es plega com si es tractés d'una figura d'origami, a la qual se li acoblen unes lents, una pila de rellotge de polsera (d'aquestes de botó), un LED i un interruptor. Un cop muntat, es pot veure qualsevol preparació muntada en un portaobjectes i fins i tot se'n poden capturar imatges acoblant el Foldscope a un smartphone mitjançant un parell de bandes magnètiques.

Explicació del funcionament del Foldscope de la mà del Dr. Manu Prakash

Tot plegat costa entre $0.5 i $1, segons si la lent que es fa servir és per obtenir imatges a menys o més augments. Segurament em deixo algun detall tècnic, però si algú hi està interessat pot trobar tots els detalls a l'article científic on ho van publicar, el qual a hores d'ara és al top 20 del 2014 de la revista en qüestió. 

No és cap broma: és enginyeria i rigor científic però low-cost. Una idea senzillament brillant.

El projecte no es comercialitza perquè està en fase de proves, i les primeres deu mil unitats ja es van repartir a diferents indrets del món, sobretot a països sense recursos on un instrument com aquest pot ésser clau per al diagnòstic de malalties de tipus parasitari com la malària, la loa loa, la malaltia de la son o el Chagas. A més, és una manera fantàstica de poder apropar la ciència a tothom, d'estendre el coneixement, d'incentivar la curiositat i la creativitat. 

No tinc cap Foldscope, però encara no he perdut l'esperança. Dins meu encara hi ha una espurna que desitja que un dia publiquin la fantàstica notícia de que es comercialitza o que entra en joc la segona fase de proves. I si mai en tinc un, no dubteu que us n'assabentareu.

2 comentaris :

XeXu 1 de març de 2015 a les 23:48  

Bah, a mi fins que no facin el microscopi electrònic d'origami, i que funcioni de veritat, és clar, no m'interessa! No és conya, la veritat és que és una passada. Sabent quant costa el material de laboratori, que em diguis que un microscopi de paper, però totalment funcional, val menys d'un dòlar, em sembla increïble. Deu tenir les seves limitacions, però com a idea és cert que és brillant, i que no està gens malament. Si el continuen desenvolupant probablement en sentirem a parlar a més llocs a banda d'aquí, però jo esperaré els teus experiments i les teves preparacions, és clar! A veure què t'inventes.

Laia 6 de març de 2015 a les 22:09  

XeXu, jo vull fer moltes fotos, amb el Foldscope! Unes lents, un tros de paper i ja veus, ets capaç de veure coses a nivell microscòpic. I la iniciativa que es ven a la web, si realment el projecte està en marxa i va endavant, el trobo genial. A més publiquen tot peer-review. Ole i ole.

Aix... Jo en vull uuuuuun...

Publica un comentari a l'entrada

  © Blogger templates 'Neuronic' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP